Krop & Gestalt terapi

Du støttes i at få en bevidsthed på hvad det er du gør, hvordan du reagerer og hvordan du vil kunne ændre dine tilknytningsmønstre og vaner.

Vi har fokus på dit liv lige nu for der er ingen der får det bedre af at hænge fast i det der var.

Kognitiv terapi

Det kognitive princip tager udgangspunkt i, at det er dine tanker der afgør dine følelser – dine følelser der bestemmer dine handlinger – og de resultater du får af dine handlinger er dit liv.

Med andre ord: Det du tænker er afgørende for hvad det er for et liv du lever.

Online terapi

Jeg har efterhånden lavet en helt del terapi og opdager for hver gang flere og flere fordele ved at terapien foregår online. Online terapi gør nemlig at du kan fuldføre din terapi selv om du er lidt sløj eller syg, du kan bo langt væk fra Klitmøller, du kan være på ferie eller være i en presset periode hvor det kan være vanskeligt at få tid til det i kalenderen på trods af dit behov for at få arbejdet med nogle ting. Online terapi gør også at du kan sætte dig i din ynglings stol og endda have et dejligt varmt tæppe omkring dig  så det på den måde kan blive endnu mere trygt og afslappet at snakke om de ting som er sårbare og svære for dig.

Når vi laver terapien online kan tiden tilrettelægges lige til din kalender, du skal ikke stresse ud af døren og risikere at komme fortravlet ind til mig. 

Jeg oplever det giver en helt anden ro indeni mine gæster fra starten og vi derfor ikke skal bruge så meget tid på at du skal lande og ankomme i rummet.

Til slut i terapien snakker i sammen om hvad du kan bruge den næste time på som du måske skulle have brugt på at transportere dig til og fra mig. Rigtig mange har fundet værdien i selv at runde terapien rigtig godt af hjemme i stuen og mentalt gå i gang med arbejdspunkterne du får til næste samtale.

Coaching

Er det ikke et terapeutisk forløb du har brug for, men mere en coaching eller vejledning er det også en mulighed i Hellesrum.

Gennem coaching vil du få øje på dine ressourcer og jeg vil støtte dig i, at blive afklaret på hvad dine mål skal være. Dernæst kommer du til at arbejde med strategier for hvordan du bevæger dig hen til dine mål. Når du oplever dit mål er indenfor rækkevidde vil du med stor sandsynlighed opleve, at du har flere ressourcer end du overhovedet anede du havde.

NADA

NADA er en akupunktur-metode hvor 5 punkter i hvert øre aktiveres.

NADA påvirker de ubalancer i kroppen som er resultatet af fysisk og psykisk stress, så det hjælper dig med at få en indre ro i både hoved og krop..

Resultaterne ved NADA viser sig ved positiv påvirkning af bedre søvn, mindre uro- herunder betydelig mindre tankemylder, bedre kontakt til dig selv og andre, symptomlindring, stressreduktion, afslapning og tryghed, mindre aggression, mindre angst og depressive tendenser.

NADA er et rigtig godt supplement inden fx. samtaler, coaching og mindfulless da man igennem NADA bliver grounded og fokuseret.

Hvordan foregår behandlingen

Der gives 5 små, tynde nåle i hvert øre som du skal sidde med i 45 minutter. Ved behov anvendes supplerende nåle. 

Mens du sidder med nålene i ørene bliver du tilbudt et tæppe som du kan tage om dig og en velsmagende kop detox NADA te.

Sådan arbejder jeg gestalt terapeutisk

Gestalt terapi er en holistisk tilgang som betyder at kroppen og psyken hænger sammen og ses som en helhed. Når vi bliver nervøse  kan kroppen reagere med hjertebanken eller modsat når vi glæder os rigtig meget til noget kan vi få “sommerfugle” i maven.

Når jeg arbejder Gestalt terapeutisk spejler jeg dig så du kan opdage dig selv og dine både gode og destruktive reaktionsmønstre. Det gælder både reaktionsmønstre, når du er sammen med andre mennesker og hvordan du har det med at være sammen med dig selv.

Som børn og unge sætter vi et forsvar op indeni os i bestemte situationer- det er helt naturligt vi gør det for vi har nemlig skulle kunne håndtere den verden vi begav os i dengang.  De forsvar forfølger os op i voksen livet fordi de har hjulpet os rigtig mange gange. Problemet er bare, at de forsvar der blev lavet dengang var ud fra et barns verden- og nu står du som voksenmed et godt brugt forsvar som faktisk er kommet til at volde dig en del problemer.

Derfor har vi fokus på dit liv lige nu, de omgivelser du begiver dig rundt i og de mennesker du er omkring. Der er ingen der får det bedre af at hænge fast i det der var – ihvertfald ikke hvis du ønsker at lave forandringer.

Du kommer til at arbejde med værktøjer som styrker din indre ro så du kan op – arbejde et mod til, at turde opdage dig selv og til at gøre noget andet end du plejer. Det at opdage dig selv er nemlig i bund og grund essensen af, at kunne leve et frit og uafhængigt liv. Når du kender dig selv kan du nemlig bruge dine gemte ressourcer  de helt rigtige steder og komme i god energi og overskud.

I terapien arbejder vi med at du skal mærke din krop og de signaler den viser

Din krop er din aller bedste ven, der fortæller dig hvis der er noget galt. Det kan eksempelvis være maveonde, smerter i nakken, hjertebanken, følelsen af halsen snørrer sig sammen, svedige hænder eller svimmelhed som pludselig kommer.

Den kropslige opmærksomhed er meget betydningsfuld i terapien fordi vores krop husker hvad der tidligere er hændt. Måske har du det ikke i din erindring, men det kan din krop have. 

Sådan arbejder jeg kognitivt

Når jeg arbejder kognitivt arbejder jeg ud fra at bevidstgøre og forandre dine destruktive tanker.

Jeg spejler dig,  så du kan opdage hvordan du handler i forskellige situationer. På den måde kan du nemlig også få et fokus på hvordan dit tankemønster fungerer.

Heller ikke i mine kognitive terapier ser vi alt for meget tilbage i dit liv. Vi tager udgangspunkt i dit liv lige nu og ser på hvilke tanker du har siden dit liv kan være kompliceret i perioder. I processen arbejder vi sammen om alternative tanker og handlemønstre og koblingen mellem dine tanker og de kropslige reaktionsmønstre du har. Du kan være helt sikker på, at i det øjeblik du gør noget andet, så får du også noget andet. Det er bare nemmest at forholde sig til når du formår at se baglæns og tør opdage hvad du går og gør og hvilke tanker der gør at du handler som du gør.

Hvordan kan din krop reagere hvis du tænker og grubler for meget

Her er nogle af de typiske tegn på, at du måske hænger fast i og håndterer dine tunge tanker med for stor bekymring, grublen eller undertrykkelse er:

  • Uro
  • Stress
  • Irritabilitet
  • Tristhed
  • Hjertebanken
  • Svært ved at sove om natten.